Ga naar inhoud

Integraties

Je kan Yesplan samen laten werken met andere softwaresystemen. Deze zogenaamde integraties kan je ook beheren in de systeeminstellingen.

Beheren van API-sleutels§

De ‘open’ web API (Application Programming Interface) van Yesplan maakt het voor derden mogelijk om vrijelijk de informatie uit Yesplan op te vragen. De API kan bijvoorbeeld gebruikt worden door websitebouwers om de evenementen uit Yesplan op te halen en ze vervolgens op de website van een organisatie te tonen.

Om een derde partij toegang te geven tot de API moet er een sleutel aangemaakt worden die toegang verschaft tot Yesplan. Deze sleutels worden beheerd bij de systeeminstellingen, onder het tabblad “Integraties”, bij het onderdeel “API-sleutels”.

Dit scherm toont een lijst van de API-sleutels die in gebruik zijn. Een nieuwe sleutel wordt toegevoegd door in de onderste rij van de tabel een gebruiker te kiezen en op “Voeg toe” te klikken. Sleutels kunnen verwijderd worden (door op “Verwijder sleutel” te klikken) waarna ze niet langer gebruikt kunnen worden.

Je ziet de volgende velden in de lijst met sleutels:

  • Gebruiker: De Yesplan gebruiker die via de API toegang krijgt tot Yesplan. Dit kan een reeds bestaande gebruiker zijn. We raden echter aan om een gebruiker aan te maken specifiek hiervoor. Op die manier kunnen de rechten voor deze gebruiker zorgvuldig beheerd worden.
  • Sleutel: De API-sleutel gegeneeerd door Yesplan; deze wordt doorgegeven aan de derde partij om hen toegang tot Yesplan te geven via de API.
  • Client: Enkel in te stellen voor koppelingen met Ticketmatic. In alle andere gevallen laat je de waarde staan op “Geen enkele”.

Koppelingen met externe systemen§

Yesplan biedt de mogelijkheid om te koppelen met een aantal ticketingsystemen. Deze koppelingen worden beheerd bij de systeeminstellingen, onder het tabblad “Integraties”.

Een koppeling toevoegen doe je door op de blauwe ‘+’ te klikken (naast “API-sleutels”). Vul een naam in en klik op “Voeg toe”. Kies vervolgens de leverancier van het ticketingsysteem. De configuratie-opties van het desbetreffende ticketingsysteem zullen verschijnen. Om de koppeling terug te verwijderen kies je de lege optie uit het keuzemenu “Ticketingsysteem” waarna een knop verschijnt waarmee je de koppeling kunt verwijderen.

Voor een gedetailleerde uitleg omtrent de configuratie verwijzen we naar de respectievelijke handleidingen voor de koppelingen.