Yesplan 29, avr. 2023
La mise à jour aura lieu au cours des prochaines semaines :
- Une semaine avant la mise à jour, vous recevrez une notification dans Yesplan, avec la date et l’heure.
- Après la mise à jour, vous recevrez une nouvelle notification pour confirmer que tout s’est bien déroulé.
Astuce
En bas de cette page, vous trouverez les notes de mise à jour pour les mises à jour supplémentaires de Yesplan 29.x.
Fonctionnalités obsolètes§
Pour améliorer le fonctionnement de Yesplan, il est parfois nécessaire de supprimer ou de modifier certains éléments. Si ces modifications risquent de perturber certaines procédures, nous déplaçons d’abord ces fonctions dans les « Fonctionnalités obsolètes ».
Modifications définitives 👋§
Dans Yesplan 28, nous avons annoncé que certains aspects de Yesplan allaient disparaître ou changer. Dans Yesplan 29, les fonctionnalités suivantes sont modifiées définitivement :
- Les keywords anycomment », « anycontactinfo » et « anylabel » ont été supprimés de Yesplan.
- Le mode « Draft » a été supprimé du calendrier des événements.
- Les étiquettes sont désormais toujours triées par ordre alphabétique dans Yesplan.
- Les droits relatifs aux services et aux pauses dans le Teamplanner sont désormais définis par le droit de « Réserver » pour la ressource.
Changements manuels à effectuer vous-même§
Les fonctionnalités suivantes sont conservées par défaut dans Yesplan 29, mais nous recommandons d’effectuer le passage le plus rapidement possible :
- Dans l’API, les URL des liens dans les champs de pièce jointe sont encodés.
- L’API REST inclut les champs de données personnalisées destinés aux données externes de type « Nombre » sous forme de texte. L’API REST est en mesure de communiquer ces valeurs sous forme de nombres, mais vous devrez dans ce cas d’abord vérifier et, le cas échéant, modifier vos intégrations existantes. Consultez Types de données externes pour en savoir plus.
Astuce
Consultez la section Fonctionnalités obsolètes et supprimées pour en savoir plus.
Format de date§
Vous pouvez désormais définir le format de date de votre installation Yesplan dans les préférences système :
- « Jour Mois Année » : par exemple, « 27-02-2023 », « 27 févr. 2023 » ou « lu 27 févr. 2023 » ;
- « Mois Jour Année » : par exemple, « 02/27/2023 », « févr. 27, 2023 » ou « lu févr. 27, 2023 » ;
- « Année Mois Jour » : par exemple, « 2023-02-27 », « 27 févr. 2023 » ou « lu 27 févr. 2023 ».
Attention
Le format de date sélectionné dans les préférences système n’a aucun impact sur les dates affichées aux endroits suivants :
- Dans le langage de requête et les requêtes via l’API, le format attendu est toujours
jj-mm-aaaa.
- Dans les fichiers journaux que vous pouvez télécharger via « Paramètres du système » > « Audit » > « Mises à jour », les dates affichées dans la colonne « Date » auront désormais le format
aaaa-mm-jj hh:mm
, par exemple : « 2023-02-27 13:01 ».
Généralités§
- Si vous modifiez un champ de données personnalisées pour un élément via le complément Excel Add-in, cette modification apparaîtra parmi les mises à jour à l’onglet « Historique » de la fenêtre d’information de cet élément.
- Les onglets « Ressources » et « Équipe » de la fenêtre d’information des événements affichent désormais une notification lorsqu’un événement ou un groupe d’événements ne contient pas encore de réservation de ressources. Cela facilite l’opération d’y coller des réservations de ressources copiées : cliquez droit sur la notification et sélectionnez la commande « Coller ». Pour en apprendre davantage sur la possibilité de copier des réservations de ressources.
Paramètres du système§
- En haut de l’écran des paramètres d’accès pour les utilisateurs individuels figurent désormais uniquement les modèles de droits d’accès appliqués à cet utilisateur :
- Les groupes d’utilisateurs n’apparaissent plus.
- Vous n’avez plus la possibilité d’ajouter ou de supprimer des modèles de droits d’accès à partir de cet écran.
- Pour éviter tout malentendu : il s’agit de l’écran qui s’affiche lorsque vous cliquez, pour un utilisateur, sur « Afficher les paramètres d’accès » à l’onglet « Paramètres du système » > « Utilisateurs » > « Utilisateurs ».
- L’administration des droits d’accès et des capacités se déroule d’une nouvelle manière dans les modèles des droits d’accès et les paramètres d’accès pour les utilisateurs individuels :
- Ces écrans contiennent désormais les boutons « Modifier les capacités… » et « Modifier les droits d’accès… », respectivement pour modifier les capacités et les droits d’accès.
- Un clic sur ces boutons affichera une nouvelle fenêtre, dans laquelle vous pouvez modifier séparément les capacités ou les droits d’accès.
- Vos modifications ne seront enregistrées que lorsque vous cliquez sur « Appliquer » dans cette fenêtre.
- Si vous ajoutez des colonnes pour les statuts des événements, ces colonnes seront affichées dans l’ordre des statuts. Auparavant, elles étaient affichées dans l’ordre dans lequel elles avaient été ajoutées au modèle.
- À l’onglet « Paramètres du système » > « Contacts » > « Préférences », le menu déroulant de la « Langue par défaut pour les nouveaux contacts » affiche désormais à la fois le nom et le code de langue ISO pour chaque langue disponible.
- La suppression d’un lieu à l’onglet « Paramètres du système » > « Ressources » > « Lieux » figure désormais comme une mise à jour à l’onglet « Mises à jour » du menu de navigation, ainsi que dans les fichiers journaux que vos pouvez télécharger via « Paramètres du système » > « Audit » > « Mises à jour ».
Intégrations§
- Pour les intégrations de billetterie, la mise à jour automatique nocturne des événements actifs a été modifiée :
- Pour les événements actifs du passé, Yesplan récupère désormais uniquement les données des événements remontant à maximum un an. Vous pouvez continuer sans soucis de synchroniser les événements plus anciens manuellement.
- Pour les événements actifs futurs, rien ne change : Yesplan continue de récupérer automatiquement les données de tous les événements actifs futurs.
- Dans Mercurius Export, vous pouvez désormais exporter un champ de données personnalisées de l’événement pour le numéro de bon de commande.
Bugfixes§
- If you open the “Resources”, “Team” or “Location” tabs of the event inspector on the level of a group, then events will expand automatically again if they contain bookings that aren’t common to all events in the group. The same will happen in the “Schedules” tab with respect to schedule items. We unintentionally changed this behavior in Yesplan 28, so we revert to the correct behavior in Yesplan 29.
- If you copied resource bookings within an event group, it was hard to see where these bookings could be pasted in the “Resources” or “Team” tab if the event or group didn’t contain any resource bookings yet. From now on, you will see instructions, and you can right-click on them to paste the resource bookings that you copied.
- In the contact inspector, an error occurred in the drop-down menu for “Country” if a country had already been selected and you selected the empty option in the menu.
- External access was activated for the update logs in “System Settings” > “Audit” > “Updates”.
- If you deleted a contact, only the update about the deletion remained in the “History” tab, and if you undid the deletion, the update about the deletion was the only one that didn’t appear.
- In the event calendar, you were able to open an event inspector for an unavailability.
- When you changed the start time and end time of an unavailability in the event calendar, the ensuing update description was unclear.
- An error occurred if you entered an incorrect date (e.g. ‘31 February 2023’) when publishing rosters, or if an incorrect date was sent to the API.
- If you changed the capability in a permission template to create events, the change was only applied when users with this template logged out and logged in again.
- Some date pickers didn’t follow the setting “Earliest possible year in date pickers is” of Yesplan’s system preferences.
- The actions “Expand All” and “Collapse All” didn’t work correctly in the inspector tabs “Schedules”, “Location”, “Team”, “Resources” and “Task” if you changed the focus from the group level to an event, and then back to the group level.
- If you opened the drop-down menu for saved queries in a finder, and you pointed the cursor at one of them, all options in the menu became highlighted instead of just the one you were pointing at. Moreover, the options weren’t always sorted alphabetically.
- Dataviews didn’t display the role of a contact booking if the booked contact was wiped permanently.
- When downloading a translation file for a report template, a “Busy” spinner appeared in the bottom right corner of Yesplan, even when the download had already finished.
- An error occurred when showing the results of a dataview if the name of a column contained quotes or a backslash.
- In Teamplanner, the counter “Total Overtime Week” showed an incorrect value if you used the date picker to navigate to a specific date.
- If you imported contacts, and your CSV file contained a column for a custom data field of type “Publication trigger” for a webhook, then the results of the import stated that the update was aborted, while it was actually executed.
- When you clicked a checkbox in the “Event” column of a user’s permissions settings, then the checkboxes for this permission also changed in any column for a specific event status. To be clear, this bug only occurred in the screen that you reach by clicking “Show Permission Settings” for a user in “System Settings” > “Users” > “Users”.
- If you changed the date of an event in Yesplan, then an update was sent to the ticketing system twice for integrations that used the Generic Ticketing Module.
- If the value of a custom data field of type “Date input” referred to tomorrow, then it displayed “Tomorrow” in the Yesplan App instead of showing the date.
- In dataviews, the icon of a parameter for the time didn’t appear correctly.
- In Teamplanner, an error occurred if you copied and pasted a booking, unavailability, shift or break on a day with Daylight Savings Time.
- The drop-down menu for “Publish” on the settings page of a webhook integration also allowed you to select publication triggers for other integrations.
Minor Releases§
Yesplan 29.18§
- 🐞 Bugfix (29.17 regression): It was no longer possible to select “Teamplanner” in the column “Allowed to view” of permission templates.
- 🐞 Bugfix: Some bookings didn’t appear in the rosters in the Yesplan App on the day that Daylight Saving Time (summer time) ended.
Yesplan 29.17§
- 🐞 Bugfix: If you upgraded to AFAS Profit 1, the AFAS contacts integration stopped synchronizing if there were contacts for which the gender wasn’t filled out in AFAS.
- 🐞 Bugfix: In the “Allowed to view” column of the capabilities in a permission template, you were able to select and deselect all tabs of an inspector by clicking the name of the inspector.
- 🐞 Bugfix: It was possible that not all bookings appeared in the “Bookings” tab of the contact inspector if your browser was zoomed in or zoomed out.
Yesplan 29.16§
- ✨ Improvement: In Cevi Export, you can no longer export data if your export contains resource bookings with prices that you don’t have the “View” permission for.
- 🐞 Bugfix: An internal error occurred if you exported the search results to Excel in the events finder and the contacts finder.
Yesplan 29.15§
- ✨ Improvement: You can now decide whether the API ignores the “Allowed to view” capability for inspector tabs when checking permissions for custom data fields. Learn more.
- 🐞 Bugfix: In Cevi Export, an internal error occurred if your export contained resource bookings with prices that you don’t have the “View” permission for.
Yesplan 29.14§
- 🐞 Bugfix: If no custom data field was selected for “Invoice Date” in the integration’s settings, then an internal error occurred in Cevi Export and Mercurius Export when you grouped by customer.
Yesplan 29.13§
- 🐞 Bugfix: In the Generic Ticketing API, no update was sent to the ticketing system if the inherited value of a mapped custom data field changed because its event was moved to a different event group.
- 🐞 Bugfix: After maintenance of Yesplan servers, users weren’t able to search for contacts in the Themis integration.
Yesplan 29.12§
- 🐞 Bugfix: If you chose a locale (e.g. ‘en-US’) for a report template in the field “Report language”, then Yesplan sometimes erroneously displayed a locale for the same language, but with a different country (e.g. ‘en-GB’).
Yesplan 29.11§
- ✨ Improvement: In Cevi Export, the calculation of the field “TotaalBedragFacturen” in the exported XML is now aligned with the way that total amounts are calculated in Cevi.
Yesplan 29.9–29.10§
- 🐞 Bugfix (29.6 regression): In ticketing integrations, the status of a publication trigger changed whenever a linked field was sent to the ticketing system, leading to many unnecessary emails if an update rule was set for the publication trigger.
- 🐞 Bugfix: Users were unable to sign in to the Excel Add-in if they connected using Citrix.
Yesplan 29.8§
- ✨ Improvement: In the query language, searching an event by name now goes faster in case the first words in the name are short or shared by many events.
- ✨ Improvement: The nightly synchronization in the Ticketmatic 3 integration will now retrieve data for active events of up to one year ago, instead of 28 days previously.
- 🐞 Bugfix: The nightly synchronization of remote data in the Ticketmatic 3 integration could fail if there was a large number of events in the future.
- 🐞 Bugfix: An internal error occured if you scheduled a roster publication for later without changing the date in the field “Publish on”.
- 🐞 Bugfix: In Cevi Export, the calculation of the field “TotaalBedragFacturen” wasn’t based on the rounded amounts of the fields “totaalBedragFactuur”. This yielded an error when importing the XML file into Cevi.
- 🐞 Bugfix: In Cevi Export, every minor release of Yesplan reset the IDs for invoices and exports, while these IDs had to be unique and increment on each export.
- 🐞 Bugfix (29.4 regression): If you sorted report templates by date, the order of the list wasn’t always correct.
- 🐞 Bugfix: In “Reports” > “Read-Only Calendar”, the column for the dates didn’t align correctly with events if you scrolled vertically.
- 🐞 Bugfix: It was possible that a dataview didn’t update when you scrolled.
- 🐞 Bugfix: The text “Default for Person” and “Default for Organization” was illegible in “System Settings” > “Contacts” > “Address Types”.
Yesplan 29.7§
- ✨ Improvement: The Excel Add-in extended support for number formats that display negative numbers in red.
- 🐞 Bugfix (29.6 regression): An internal error occurred if you opened the tab “Attachments” of the task inspector.
Yesplan 29.4–29.6§
- ✨ Improvement: In integrations that use the Generic Ticketing Module, the publication trigger will now display an error message when the mapping for a custom data field of type “Dropdown” is not set correctly.
- 🐞 Bugfix (28.0 regression): It was no longer possible to select a date via the date picker if it was earlier than the value for “Earliest possible year in date pickers is” in “System Settings” > “System Preferences”.
- 🐞 Bugfix: In Teamplanner, the “Week Contract Time” counter for a human resource didn’t update correctly when the end of the contract and the end of the week didn’t coincide and you removed a date decoration from the field “Not Supposed to Work on” in the human resource’s contract.
- 🐞 Bugfix: In Cevi Export, the exported XML file contained an error, resulting in an incorrect house number after importing the file into Cevi.
- 🐞 Bugfix: In Teamplanner, it was still possible to paste bookings on a human resource that you didn’t have the “Book” permission for in the following situation:
- You copied both an event booking and another booking from a human resource that you had the “Book” permission for and a human resource that you didn’t have the “Book” permission for.
- Next, you could paste all the bookings regardless of the permissions if you used the action “Paste on” on the human resource that you had the “Book” permission for.
- 🔧 This release includes stability improvements.
Yesplan 29.3§
- 🐞 Bugfix: An error occurred when you only filled out the time on a custom data field of type “Date and time input”.
Yesplan 29.2§
- ✨ Improvement: The Generic Ticketing API now accepts
null
for the “starttime” and “endtime” attributes in GET requests. - ✨ Improvement: The ‘+’ icon in front of actions such as “Add User” and “Add a Field” wasn’t aligned correctly.
- 🐞 Bugfix: In Teamplanner, it was possible to paste a booking on a human resource you didn’t have the “Book” permission for. This occurred when you also pasted a booking on a human resource you did have the “Book” permission for in the same action.
- 🔧 This release includes stability improvements.
Yesplan 29.1§
- ❇️ New: In Cevi Export and Mercurius Export:
- You can now export all events in the table of results, by using the “Export All…” button.
- You can now choose to group the export by customer, or by event or event group.
- ✨ Improvement: Selected slots in “Find Availability” now receive a yellow background, which makes it easier to distinguish them from slots that weren’t selected.
- ✨ Improvement: The drop-down menus for custom data keywords in integration settings can no longer grow too wide, reducing the need for a horizontal scroll bar to appear.
- 🐞 Bugfix: If you created custom data fields/blocks/groups that had the same name, then this could lead to internal errors because their keywords weren’t unique.
- 🐞 Bugfix: If you exported data via “Search” in the navigation menu, then columns for system fields could contain values of custom data fields if those custom data fields had a keyword that referred to a system field, such as ‘resource_name’.
- 🐞 Bugfix: In Teamplanner counters, the month October contained an extra working day because of the leap hour for Daylight Savings Time.
- 🐞 Bugfix: If you selected a date via the date picker for the setting “Reset Holiday Counter” in a human resource’s contract, then the date didn’t appear in the field until you also entered a time in the field next to it.
- 🐞 Bugfix: In “System Settings” > “Teamplanner” > “Contracts”, four-digit values for the fields “Average Hours per Month”, “Average Hours per Year” and “Holidays (in Hours)” (e.g. ‘2000’) were converted to two-digit durations (e.g. ‘20:00’), unless you added the minutes explicitly (e.g. ‘2000:00’). From now on, these four-digit values are no longer converted automatically for these fields.